2

Dagsform?

Det pratas om dagsform. "Han har mer eller mindre svårt att koncentrera sig beroende på dagsform".  Ja, visst, jag säger det själv och jag fattar vad det betyder. Men. Vad beror dagsformen på? "Ja, jo, men du vet, om han har sovit dåligt, ätit bra och sådär". Där blir det intressant igen. Ätit bra. Vad är det? Är det någon som vet det i dagens kostdjungel?

På senaste har det dykt upp mängder med studier, forskningresultat och tester med mycket intressant information gällande sambandet mellan gluten, mjölk och neuropsykiatriska funktionshinder. Att kolisar var dåligt för ungar eller annat folk med ADHD är konstaterat för länge sen. Och det är väl inte så konstigt. Socker är ju inte bra för någon. Hallå. Ok, särskilt inte för neurostörda, för att, deras signalsubstanser redan är extra störda och socker gör allas signalsubstanser stördare än de redan var oavsett hur störda de var innan, alltså blir neurostörda ännu stördare än de andra som blivit störda av att äta socker, häng med, kontentan är sluta ät socker.

I stora drag läser jag att "ADHD-kost" går ut på att:

  • Sluta äta socker
  • Få i dig tillräckligt med järn (obs, inte för mkt pga förgiftningsrisk med allvarliga följder)
  • Inte äta gluten
  • Inte äta/dricka någon form av komjölk
  • Få i dig fiskleverolja
Vore det inte fantastiskt förödande för Läkemedelsverket om detta fungerade? Att vi med hjälp av vår kost kan styra vår signalsubstans på ett liknande sätt som amfetaminpreparat kan? Tänk vad många miljoner de skulle komma att förlora på deras nya supervinstdrivande diagnoser om folk skulle börja äta mat istället för deras mediciner.

Folk är så himla lättköpta. Som att de liksom är för trötta för att orka tänka själva och istället låter Aftonbladet göra det åt dem.

Exempel 1. "det är så nyttigt att dricka ett glas rött vin om dagen". Jaha. Så nu är alkohol och socker plötsligt bra för oss. Fundera över vad det är i vinet som är nyttigt och drick det istället.

Exempel 2. "Mörk choklad är så nyttigt, ät en bit om dagen." Men. Socker. Igen! "men det är så liten mängd". Mmmm. Det som är nyttigt är kakobönan, dess fett och annat som har hälsofrämjande antioxidantska egenskaper. Ät det istället. 

Har du huvudvärk? Ta en Alvedon. Eller, here´s another thought. Fundera över varför du har ont i huvudet och gör annorlunda nästa gång. Vad är värk? Kroppens sätt att säga att något är fel. Det vet ju alla. Men att analysera felet verkar vara lite jobbigare än att ta en tablett. Precis som läkarna inom den medicinsk-biologiska psykiatriska faktorn samt naturligtvis deras allies Läkemedelsverket anser, är det ju betydligt lättare att behandla symtom istället för orsak eftersom orsak kräver tankeverksamhet och utredning, verkar ju onödigt, symtomen ligger ju redan uppdukade på bordet. Fort ska det gå! Ut med dig, in med nästa patient, klockan tickar, tid är pengar.

Jag luddar, tänker högt här. Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag har fel. Jag tänker ändå inte medicinera i onödan. Jag måste ändra min kost. Jag vill ha egna studier och forskningresultat att gå efter.

2 kommentarer:

Chrissan sa...

Man får nog testa sig fram till vad man mår bäst av.
Alla är vi ju olika, men socker är nog inte bra för någon. Och det är värre för vissa än för andra.

Trassel sa...

Du har SÅÅÅ rätt i ditt ludderi! Sedan jag började med strikt LCHF/paleokost för 10 månader sedan har jag kunnat sluta helt och hållet med mina mediciner och har aldrig mått bättre!!

Skicka en kommentar